Do The Bright Thing

De initiatieven rondom zonne-energie volgen elkaar in steeds hoger tempo op. Zonne-energie is hot, zo blijkt uit het enthousiasme voor alle initiatieven. Ook uit onderzoek blijkt, dat meer dan de helft van de Nederlanders graag zonnepanelen op het dak zou hebben. Vandaag kwam daar het nieuwe initiatief Do The Bright Thing bij.

Hoe werkt het? Via http://dothebrightthing.nl kunnen consumenten een product bestellen bij een van de aangesloten webshops. Over de aankoop ontvangt Do The Bright Thing een commissie van de webshop. Deze commissie worden als onderpand gebruikt voor het aangaan van een banklening, waarmee de installatie van zonnepanelen op rendabele plekken wordt gefinancierd, in Nederland en in ontwikkelingslanden. Met de energie die daarmee wordt opgewekt, wordt de energie die nodig was voor de productie en het transport van het product, gecompenseerd. De zonnepanelen worden binnen 60 dagen na aanschaf geïnstalleerd en de consument daarover geïnformeerd. De consument doet dus iets goeds voor het milieu, zonder dat het hem of haar iets kost.

Details

  • Partners in het project zijn: Greenchoice, FairClimateFund, Greenpeace en de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG).
  • Fair Climate Fund zorgt ervoor dat 5% van in de investeringen in zonnepanelen in ontwikkelingslanden plaatsvindt.
  • Locaties in Nederland die in aanmerking komen, zijn daken van organisaties zonder winstoogmerk met een verbruik van minder dan 10.000 kWh.
  • De Rijksuniversiteit Groningen berekent de energie die nodig is om een product te maken.
  • Do The Bright Thing linkt door naar meer dan 1 miljoen producten, bij meer dan 300 webshops (waaronder o.a. Amazon.co.uk, Bol.com, Bruna.nl, etc).
  • Een onafhankelijke Raad van Toezicht controleert of binnen 60 dagen na de aankoop de zonnepanelen daadwerkelijk worden geïnstalleerd.

Consuminderen

Alle initiatieven die een bijdrage leveren aan een beter milieu verdienen waardering. Dat geldt zeker ook voor dit initiatief. Toch plaats ik graag wat kanttekeningen. Dit initiatief wekt immers de suggestie dat we nu ‘klimaatneutraal’ en zonder schuldgevoel onze producten kunnen blijven aanschaffen. Op de website staat: “Do The Bright Thing wil dat we van mooie producten kunnen genieten, zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over de gevolgen voor het milieu. Dat de energie die nodig is om deze producten te maken, opgewekt wordt met zonne-energie, een overvloedig beschikbare energiebron. Zodat we ook in de toekomst kunnen blijven genieten van mooie producten die ons helpen onze dromen te realiseren.”

Consumentisme is een belangrijke oorzaak van het milieuprobleem. We moeten ons niet minder zorgen gaan maken om het milieu, maar minder gaan consumeren en milieuvriendelijke en energiezuinige producten aanschaffen. Niet alleen energie is een probleem, ook de schaarste van grondstoffen. Do The Bright Thing maakt geen onderscheid tussen producten op basis van milieubelasting. Integendeel, milieubelastende producten zijn gewoon via Do The Bright Thing te koop. Het is dan ook vreemd dat er geen aansluiting is gezocht bij het initiatief Greenem.nl.

Milieubelasting van producten

De milieubelasting van de producten wordt berekend op basis van een rekenmodule van de Rijksuniversiteit Groningen. Deze module is voor 450 euro aan te schaffen (175 euro voor non-profit). Het nadeel van deze rekenmodule is dat deze niet productspecifiek is. Voor diverse categorieën wordt een CO2-uitstoot bepaald, maar binnen deze categorieën is er een grote verscheidenheid aan producten. Het is wenselijk dat de milieubelasting per product wordt berekend, zodat consumenten bewust een keuze kunnen maken tussen verschillende producten en fabrikanten.

Niet duidelijk is op welke wijze gerekend wordt met energie en CO2. Wanneer een product gefabriceerd wordt, is daarvoor energie nodig. Deze energie veroorzaakt CO2-uitstoot, maar de hoeveelheid daarvan is afhankelijk van de energiebron: een kolencentrale, zonnepanelen, kernenergie? Vervolgens wordt door het plaatsen van zonnepanelen emissies vermeden, maar opnieuw is de vraag: hoeveel? Hoe wordt dit berekend? (De meeste consumenten zullen overigens niet geïnteresseerd zijn in deze vragen. Als energieconsultant kan ik het echter niet laten hier de vinger bij te leggen.)

Voordeel voor de consument

De consument heeft geen voordeel en geen nadeel van het gebruik van Do The Bright Thing. Daarmee kom ik op mijn belangrijkste vraag: waarom is er niet gezocht naar een win-winsituatie? De commissie komt bij The Bright Thing terecht en deze organisatie investeert hiermee in projecten die misschien toch al rendabel te exploiteren zijn. Op dit moment zijn er echter ook internetplatforms die doorverwijzen naar webshops, maar de commissie terugsluizen naar de klant (bv. www.shopfish.nl).

Het initiatief Do The Bright Thing zou veel innovatiever (naar mijn bescheiden mening) zijn als de consument ook daadwerkelijk kan participeren in de zonnestroominstallaties. Greenchoice geeft haar klanten die een andere klant aanbrengen, een participatie in een windturbine. Waarom krijgen de bezoekers van Do The Bright Thing geen participatie in de zonnestroominstallatie? Dat lijkt me the brightest thing.

PS. Ik ben altijd bereid mee te denken met vervolgacties.


Bronnen:

http://dothebrightthing.nl

http://www.rug.nl/ees/onderzoek/IVEM/Publicaties/software/eap

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: