Op zoek naar een schone auto (deel 5)

In de vorige afleveringen is vooral gekeken naar de CO2-uitstoot van de auto’s en brandstoffen. Wat nog ontbreekt, is een overzicht van de fiscale voordelen van schone auto’s.

Op andere plaatsen is voldoende geschreven over de fiscale voordelen voor zuinige auto’s. Ik volsta hier met het weergeven van de belangrijkste voordelen:

  • Lagere bpm. De belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) wordt geïnd wanneer een auto voor de eerste keer in Nederland wordt geregistreerd. Dit geldt voor alle nieuwe auto’s en voor auto’s die worden geïmporteerd. De hoogte van de bpm bij personenauto’s is sinds 1 januari 2013 gekoppeld aan de CO2-uitstoot van de auto. Elk jaar worden de CO2-schijfgrenzen opnieuw vastgesteld, zoals beschreven in het Informatieblad zuinige auto’s. De hoogte van de bpm kan worden berekend op de website van de Belastingdienst. Op internet zijn er diverse rekentools te vinden voor het berekenen van de bpm, zoals deze.
  • Lagere mrb. Iemand die een personenauto op zijn naam heeft staan, moet daarvoor motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Deze belasting is van een aantal factoren afhankelijk (gewicht, brandstof, provincie, CO2-uitstoot). Tot 1 januari 2014 gelden de huidige CO2-grenzen voor de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km). Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km zullen tot en met 2015 worden vrijgesteld. De mrb kan berekend worden op de website van de Belastingdienst.
  • Lagere bijtelling. Voor een auto van de zaak moet bijtelling worden betaald. De hoogte van de bijtelling hangt af van de CO2-uitstoot. De percentages zijn hier te vinden.
  • MIA en KIA. Zelfstandig ondernemers die zakelijk een schone auto rijden, kunnen aanspraak maken op de Milieu-investeringsaftrek en de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De Milieulijst 2013 is te vinden op de website van AgentschapNL.

Over het fiscale stimuleringsbeleid van schone auto’s door de Rijksoverheid valt het nodige te zeggen. Vooral de kosteneffectiviteit is belangrijk punt van discussie. Ecorys deed daar onderzoek naar en dat leidde al tot aanpassing van het beleid. Het fiscale beleid is vooral gunstig voor ZZP-ers die een elektrische auto kopen. Zij kunnen immers tal van fiscale maatregelen stapelen (bpm, mrb, btw, MIA, KIA, VAMIL, bijtelling). Prof. Maarten Steinbuch schreef daarover:

“Al met al kost de [elektrische] auto die de particulier voor 60.000 euro koopt de ZZP-er netto uiteindelijk maar 14.000 euro: dat is nauwelijks meer dan de restwaarde van de auto. Als je dan ook nog bedenkt dat elektriciteit een stuk goedkoper is dan benzine per gereden km en dat je met een elektrische auto geen wegenbelasting betaalt, ben je als ZZP-er bijna een dief van je portemonnee als je geen elektrische auto koopt.”

Het gevolg van deze regeling is dat vooral zelfstandig ondernemers die toch al goed verdienen, gebruik maken van deze fiscale voordelen en voor een ‘prikkie’ in een dure auto rondrijden, op kosten van de belastingbetaler. Dit beleid is, wat mij betreft, veel te ver doorgeschoten en niet kosteneffectief.

Brandstofverbruiksboekje 2013

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) publiceert elk jaar het Brandstofverbruiksboekje. De versie 2013 is hier te downloaden. In dit boekje staan alle auto’s (merken, modellen, uitvoeringen) met hun specifieke brandstofverbruik en CO2-uitstoot vermeld. Voor een vergelijking van schone auto’s is dit boekje erg handig.

Advertenties

Reacties zijn gesloten.

%d bloggers liken dit: