Op zoek naar een schone auto (deel 6, slot)

Op 5 december schreef ik de eerste blog in deze serie waarin ik op zoek ga naar een schone auto. Ik wilde daarbij niet alleen gebruik maken van de standaardlijstjes, maar dieper graven naar de milieubelasting van auto’s tijdens productie en gebruik. In de afgelopen afleveringen heb ik laten zien hoe lastig deze zoektocht is. Inmiddels heb ik een nieuwe auto gekocht. De keuze is gevallen op een nieuwe Ford Focus Wagon op diesel met een CO2-uitstoot van 88 gram/km. In dit slotartikel neem ik u mee in de afwegingen die bij deze keuze een rol hebben gespeeld.

Werkwijze

Hoe ben ik te werk gegaan? In een excelsheet heb ik voor elke soort brandstof (benzine, diesel, biogas/aardgas, elektriciteit) een drietal nieuwe, zuinige auto’s geselecteerd. Daarbij heb ik gekeken naar de grootte van de auto (zitplaatsen, kofferbakruimte) en gebruik gemaakt van de top10-overzichten van de ANWB (benzine, diesel) en van de informatie van Fuelswitch (aardgas/biogas). Vervolgens heb ik aan elke auto de volgende cijfers gehangen: nieuwprijs, praktijkverbruik, CO2-uitstoot, wegenbelasting, bijtelling, fiscale voordelen en afschrijving. Vervolgens heb ik voor alle auto’s uitgerekend wat op basis van ons jaarkilometrage de kosten zijn en de totale CO2-uitstoot is. De uitgangspunten die ik daarbij heb gehanteerd, zijn beschreven in de eerste vijf artikelen.

Resultaten

Omdat mijn vrouw en ik beiden zelfstandigen zijn, kunnen wij gebruik maken van de fiscale voordelen die een schone auto biedt, zoals de MIA, de KIA en de lagere bijtelling. Het beeld dat uit de berekening naar voren komt, is het volgende. De levensduurkosten van de elektrische auto (Opel Ampèra) zijn door de vele fiscale voordelen veruit het laagste en de CO2-uitstoot is samen met het rijden op biogas het laagst. Rijden op biogas is, afhankelijk op welke manier het biogas wordt geproduceerd, een van de schoonste mogelijkheden. Het is echter moeilijk te achterhalen wat de daadwerkelijke well-to-wheel emissies zijn van rijden op biogas.

Qua CO2-uitstoot en levensduurkosten (op basis van 20.000 km per jaar) scoort vervolgens rijden op een zuinige diesel het best. Rijden op aardgas en diesel legt het qua CO2-uitstoot en levensduurkosten daartegen af.

Omdat een aantal fiscale voordelen alleen voor nieuwe auto’s geldt en oudere auto’s meer brandstof verbruiken, is het goedkoper om een nieuwe auto te kopen dan een occasion van 3 jaar oud.

Overwegingen

Waarom heb ik toch een zuinige dieselauto gekocht en geen elektrische auto of een auto op biogas? Hoewel de levensduurkosten van elektrisch rijden erg laag zijn door alle fiscale voordelen en de CO2-uitstoot ook minimaal is, blijft de investering hoog (ca. 50.000 euro). Daarvoor zouden we dan een lening moeten aangaan en daar heb ik moeite mee. Nu ik ook als zelfstandig adviseur door het leven ga, wil ik het komende jaar niet teveel financiële risico’s nemen. In de tweede plaats hebben wij geen eigen parkeerplaats en moet onze auto geparkeerd worden in een straat met een hoge parkeerdruk. De gemeente regelt een parkeerplaats met oplaadpaal waar de auto kan worden opgeladen, maar het is op voorhand niet duidelijk waar de laadpaal wordt geplaatst. Als de laadpaal op enige afstand en buiten het zicht wordt opgesteld – en die kans is groot – is het risico van vandalisme groter (Rotterdam-Zuid!).

Rijden op biogas is minder aantrekkelijk vanwege het beperkt aantal aardgasauto’s dat te koop is en het beperkte aantal aardgas- of biogasvulpunten. Daarnaast is er onduidelijkheid over de CO2-uitstoot (well-to-wheel) van rijden op biogas. De beschikbaarheid van biogas is beperkt vanwege het beperkte aanbod van geschikte biomassa en de vraag overtreft het aanbod. Het is dus de vraag of rijden op biogas er op korte termijn voor zorgt dat er extra biogas wordt geproduceerd en er dus werkelijk sprake is van extra CO2-reductie. Een andere vraag is of de inzet van biogas als bio-CNG niet inefficiënt is. Biogas moet immers eerst worden opgewaardeerd tot aardgaskwaliteit om in het aardgasnet te kunnen worden ingevoed, terwijl het ook zonder deze tussenstap direct als bio-LNG in bijvoorbeeld vrachtwagens kan worden ingezet. Waarschijnlijk is die route veel effectiever.

Tevreden?

Ben ik dus geheel tevreden met de aanschaf van mijn nieuwe, schone dieselauto? Ten opzichte van de auto waarin ik nu rijd, is de nieuwe Ford Focus 20% schoner (en daarnaast ook nog eens flink groter), terwijl mijn huidige auto (Daihatsu Cuore) al relatief zuinig is. De Ford Focus (diesel) doet qua CO2-uitstoot niet onder voor nieuwe hybride auto’s op benzine en behoort tot de schoonste auto’s op dit moment.

Maar diesel is nog steeds een fossiele brandstof en dat is rotspul waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. Helemaal tevreden ben ik dus niet. Daarnaast investeer ik in een technologie die al ver doorontwikkeld is (hoewel: de Volkswagen XL1 heeft een verbruik van 1 op 111…), terwijl andere technieken nog een groot ontwikkelingspotentieel hebben. Ik investeer liever in de techniek van morgen dan van gisteren.

Wat is de techniek van morgen eigenlijk? Zijn dat elektrische auto’s met verbeterde range-extenders?  Of rijden we straks toch op waterstof? Op synthetisch methaan wellicht? Of toch nog op lucht? Wie het weet, mag het zeggen.

Tot slot

Voorlopig rijd ik nog een paar jaar in een zuinige dieselauto, in de hoop daarna in een volledig CO2-neutrale auto te kunnen stappen. Tot die tijd compenseer ik m’n uitstoot via de CO2-markt van Natuur en Milieu of via GreenSeat.

Reacties zijn gesloten.

